Progresjonsplan Bolsøya barnehage
I følge Rammeplan for barnehagen skal progresjon tydeliggjøres og dokumenteres i barnehagen. Denne progresjonsplanen omfatter alle rammeplanens 7 fagområder.
Planen tar ikke utgangspunkt i alder, men i tre «trappetrinn» som bygger naturlig på hverandre. Innenfor hvert av trinnene kan det befinne seg barn i ulik alder avhengig av den enkeltes utvikling. Personalet i barnehagen skal finne barnets ståsted, for så å bygge videre på dette. Vi skal gi de gode og varierte opplevelser som skal bidra til å skape glede, nysgjerrighet og utvikling.
KOMMUNIKASJON, SPRÅK OG TEKST
Mål
|
- Barna skal sikres god språklig utvikling, uansett morsmål
- Barna skal oppleve glede og nysgjerrighet ved å utvikle og mestre ulike kommunikasjonsformer
- Barna skal få varierte og positive erfaringer ved å bruke språket som kommunikasjonsmiddel, og som et redskap for tanker og følelser
- Barna skal erfare å lytte og oppleve å bli lyttet til
|
Trinn 1
|
Hva
|
Hvordan
|
- Bli kjent med billedbøker, pekebøker og bøker med enkel tekst
- Få kjennskap til rim og regler
- Lære seg enkle sanger, sanger med bevegelse og sangleker
- Utvikle evnen til å kommunisere i lek og samspill med andre barn
- Øve på å se sammenheng mellom ord og bilde
- Ha tilgang til ulike bøker, plassert i barnehøyde
- Bruke sanger, rim og regler i samlinger og aktiviteter
- Bruke konkreter som støtte til enkle sanger og fortellinger
- Gi barna god responstid- tid og rom til å uttrykke seg
- Bruke bilder med navn i garderoben
|
- Ha tilgang til ulike bøker, plassert i barnehøyde.
- Bruke sanger, rim og regler i samlinger og aktiviteter.
- Bruke konkreter som støtte til enkle sanger og fortellinger.
- Gi barna god responstid: tid og rom til å uttrykke seg.
- Bruke bilder med navn i garderoben
|
Trinn 2
|
Hva
|
Hvordan
|
- Sette ord på ønsker og følelser
- Øve seg på å lytte til andre for å innhente ny kunnskap, høre eventyr og lignende.
- Bruke språket for å skape relasjoner, delta i lek og som redskap til å løse konflikter
- Få kjennskap til bokstaver, bli kjent med sin egen bokstav
- Få erfaring med å lytte til enkle historier
- Dramatisere eventyr og fortellinger
- Øve på å bruke språket i konfliktsituasjoner
- Øke kjennskapen til ulike media
|
- Fortelle eventyr både med og uten konkreter
- Tilby billedbøker med enkel tekst
- Bruke spill som stimulerer til lek med bokstaver
- Oppfordre til tegning og lekeskriving
- Gjenkjennelsesleker (Kims lek)
- Høytlesning
- Klappe stavelser
|
Trinn 3
|
Hva
|
Hvordan
|
- Kunne ta imot og følge beskjeder
- Delta i samtaler om ulike temaer
- Lære seg å ta ordet og gi uttrykk for sine meninger og behov
- Forstå humor og kunne leke med språket
- Kunne bruke språket til å forklare eller gjenfortelle noe som har skjedd/en historie
- Kjenne igjen navnet sitt skriftlig
- Øve på å skrive navnet sitt
- Øve på å rekke opp hånda når man vil si noe
|
- Leke og tøyse med ord
- Lekelesing/ medlesing
- Lekeskriving/ medskriving
- Høytlesning og lydbøker
- Voksne som snakker, reflekterer og undrer seg sammen med barna
- Tilrettelegge for et skjermet område hvor man få tid og ro til å bla i bøker og lese
- Vitser, gåter og riming
- Gi rom for rolleleken
|
KROPP, BEVEGELSE, MAT OG HELSE
Mål
|
- Barna skal ha muligheter for utvikling ut fra behov, interesse og mestringsnivå
- Vi skal ha et sunt og variert kosthold
- Vi skal ha et inne- og utemiljø som inspirerer til fysisk aktivitet
- Barna skal bli trygge på egen kropp og få en positiv oppfatning av seg selv
- Barna skal kunne sette grenser for seg selv og egen kropp, og respektere andres grenser
|
Trinn 1
|
Hva
|
Hvordan
|
- Tumlelek
- Begynnende læring av navn på kroppsdeler
- Få utforske barnehagens fysiske miljø, både inne og ute
- Få smake på forskjellig mat- bruke sansene, lukte, kjenne
- Introduseres for gode vaner for hygiene
- Være ute i allslags vær
- Øve på å spise og drikke selv
|
- Tilrettelegge det fysiske miljøet slik at det blir god plass til utfoldelse
- God veksling mellom aktivitet og ro
- Sanger og regler om kroppsdeler
- Bevegelsessanger
- Puslespill
- Smake på forskjellig mat
- Hjelpe til med håndvask
- Benevning av kroppsdeler i hverdagssituasjoner
- Enkel hinderløype
|
Trinn 2
|
Hva
|
Hvordan
|
- Trene på å sette personlige grenser- både fysisk og psykisk
- Få kjennskap til hvor maten vår kommer ifra
- Få en begynnende forståelse for indre organer, og hvilken funksjon de har
- Øve på å sitte i ro
- Øve på å smøre sin egen mat
- Øve på å kle av og på seg selv
- Gå på tur utenfor barnehagens område
- Dyrke egne grønnsaker
- Tegne, klippe, perle
- Ha god nok tid i garderoben til å kunne klare selv
|
- Gå på tur utenfor barnehagens område
- Ha god nok tid i garderoben til å kunne klare seg selv. Få mulighet til å prøve
|
Trinn 3
|
Hva
|
Hvordan
|
- Lengre turer utenfor barnehagens område
- Kunne å klippe, blyantgrepet er mer innarbeidet
- Kjennskap til å bruke ulike verktøy
- Oppleve glede med å være ute i variert vær og terreng
- Mer selvstendig med toalettbesøk
- Vite hvilke klær man skal bruke i ulikt vær
- Kjennskap til kosthold og matens betydning for hvordan kroppen fungerer
- Forvente at barna kler av og på selv, tilrettelegge for dette i garderobe
- Ulike former for ballspill- kaste og ta imot
- Regelleker
- Fokus på hygiene og renslighet
- Introdusere barna for ulik mat
|
- Tilrettelegge for at barna kler av og på seg selv
- Ulike former for ballspill (kaste og ta i mot)
- Regelleker (for eksempel: rødt lys, haien kommer)
- Introdusere barna for ulik mat
|
KUNST, KULTUR OG KREATIVITET
Mål
|
- Barna skal introduseres for et variert utvalg av formingsmaterialer, og få erfaring med ulike teknikker og uttrykk
- Barna skal få erfaring og opplevelser med musikk, dans, drama og teater, litteratur, film og billedkunst
- Personalet skal ivareta barns skaperglede og kreativitet, og styrke deres kulturelle identitet og personlige uttrykk
|
Trinn 1
|
Hva
|
Hvordan
|
- Få kjennskap til ulike formingsteknikker, med fokus på den taktile sansen
- Bli kjent med forskjellig barnelitteratur
- Få oppleve ulike instrumenter- undre seg over ulike lyder
- Få varierte musikkopplevelser
- Voksne og barn opplever gleden ved sang, og gleder seg sammen
- Få bevege seg til musikk
- Tilby et variert utvalg av materialer og aktiviteter
- Synge sanger for barna, høre på musikk, gi rom for bevegelse
- Gjenta aktiviteter
- Dramatisere eventyr for barna
- Gi tilgang til utkledningstøy
- Innrede rom slik at det stimulerer til kreativ lek
- Spontansang
|
- Tilby et variert utvalg av materialer og aktiviteter
- Synge sanger for barna, høre på musikk, gi rom for bevegelse
- Dramatisere eventyr for barna
- Gi tilgang til utkledninstøy
- Innrede som slik at det stimulerer til lek
|
Trinn 2
|
Hva
|
Hvordan
|
- Dramatisering av eventyr
- Oppleve musikk fra andre kulturer
- Få prøve ut ulike formingsteknikker og ulike materialer
- Utforske rytme, klang og tekst
- Bli introdusert for ulike kulturelle uttrykk
- Få erfaring med grunnleggende fargelære
|
- Ha fokus på prosess, ikke resultat
- Tilrettelegge for kunstnerisk utfoldelse og mangfold
- Utvide repertoar innenfor musikk, kunst og kultur
- Musikkstund på Øytun
- La barna klippe, lime, male, tegne med tusj
- Bruke naturmaterialer
- Voksne med gode holdninger, med respekt for andre kulturer
- Voksne som deltar i sangleke
|
Trinn 3
|
Hva
|
Hvordan
|
- Skape egne uttrykk gjennom tilgang til variert formingsmateriell
- Få mulighet til å skape egne musikalske og estetiske uttrykk
- Ha opptreden/konsert/teaterforestilling
- Få fortelle vitser og gåter
|
- Tilby formingsmateriell som krever mer nøyaktighet, finmotorikk
- Tilby ulike kunstopplevelser
- Tilrettelegge for ulike musikkopplevelser
- Bruke sanger med mer tekst
- Spille teater for og/eller med barna
- Voksne som gir barna trygge rammer til at de tør å utfolde seg
- Voksne som gleder seg sammen med barn
|
NATUR, MILJØ OG TEKNIKK
Mål
|
- Barna skal få grunnleggende innsikt i natur, miljøvern og samspillet i naturen
- Barna skal få oppleve glede over naturens mangfold, og oppleve undring over naturens fenomener
- Barna skal få erfare hvordan teknikk kan brukes i leken og i hverdagen
- Barna skal få erfare endringer i årstider gjennom lek og aktiviteter
|
Trinn 1
|
Hva
|
Hvordan
|
- Få mulighet til å bruke sansene sine og å undre seg
- Få kjennskap til norske husdyr
- Bli bevisstgjort årstidene, endringer i naturen
|
- Være ute i allslags vær
- Fokus på teknikk i hverdagen- lysbryter, vannkran mm.
- Voksne opplever verden sammen med barna- undre seg i lag
- Se på bilder i album og på iPad/pc sammen med barna
|
Trinn 2
|
Hva
|
Hvordan
|
- Bli kjent i barnehagens nærmiljø
- Fokus på miljø og miljøvern
- Undre seg over naturens syklus
- Få kjennskap til hvor maten vår kommer fra
- Få kjennskap til dyrenes rolle i naturen
- Øve seg på å smøre på, skjære opp maten sin selv. Få bruke kniv, gaffel og skje
- Begynne å se sammenheng mellom klær og vær
- Utedag, turdag
- Kildesortering av søppel
- Temaarbeid- kroppen vår, årstider, dyr
- Planting/såing/høsting
- Gårdsbesøk
- Tilrettelegge for at barna kan få spise selv
|
- Temaarbeid (for eksempel: kroppen vår, dyr, årstider)
- Tilrettelegge for at barna kan få spise selv.
|
Trinn 3
|
Hva
|
Hvordan
|
- Få erfaringer med matlaging
- Erfaringer med informasjonsinnhenting- bøker, Ipad, data
- Få undre seg over naturfenomen
- Erfaringer med enkle kjemi og fysikkforsøk
- Få studere med ulike redskap
- Oppleve ulikt terreng og miljø
- Erfare å finne frem riktige klær i forhold til vær
- Klatre i trær
- Erfare å gå på ski
- Tilrettelegge for barns medvirkning i matlagingen, matgruppe
- Turer til forskjellig områder- strand, skog
- Bruk av ulike redskaper som sag, kniv, øks, hammer
- Arrangere skidag
- Voksne som utøver digital dømmekraft
|
- Tilrettelegge for barn medvirkning i matlaging
- Turer til forskjellige områder
- Bruk av ulike redskaper som sag, kniv, øks og hammer
- Voksne som uttøver digital dømmekraft.
|
ETIKK, RELIGION OG FILOSOFI
Mål
|
- Barna skal føle seg anerkjent og respektert for den de er, sin kultur og religion
- Barna skal oppleve vennskap og trygghet
- Barna skal få oppleve voksne som inspirerer og inviterer til undring over grunnleggende spørsmål
- Barna skal få oppleve mangfold og inkludering
|
Trinn 1
|
Hva
|
Hvordan
|
- Oppleve anerkjennelse fra voksne
- Gi omsorg
- Bli kjent med begrepene sint, lei seg, glad
- Dele med andre
- Turtaking
- Markene høytider på enkelt nivå
|
- Være observant på kroppsspråk og mimikk
- Voksne som handler ut fra barnets signaler
- Vise glede og humor i hverdagen
- Veilede barna til å vise godhet for hverandre
- Være gode rollemodeller
- Hjelpe barna til å identifisere egne og andres følelser
- Vise barna alternative handlingsmønstre
- Markere høytider ved bruk av konkreter
|
Trinn 2
|
Hva
|
Hvordan
|
- Vise hensyn til andre
- Kjennskap til andre kulturer og levemåter
- Kjennskap til ulike tradisjoner knyttet til religion
- Oppleve seg som den del av fellesskapet, gruppetilhørighet
- Erfare at egne valg og handlinger kan påvirke situasjoner
- Øve seg på å sette grenser for seg selv
- Bruke UNICEFS rettighetskort
- Undre seg sammen med barna- ha fokus på barnesamtalen, undre seg over livet-fødsel, liv, død, normer og verdier
- Tydelige voksne i forhold til samfunnets normer og regler, hva er rett og galt
- Vise nulltoleranse mot mobbing
- Legge til rett for lek og samspill
|
- Bruke UNICEFS rettighetskort
- Undre seg sammen med barna - ha fokus på barnesamtalen, undre seg sammen
- Tydlige voksne i forhold til samfunnets normer og regler. Hva er rett og hva er galt
- Vise nulltoleranse mot mobbing
- Legge til rette for lek og samspill
|
Trinn 3
|
Hva
|
Hvordan
|
- Trene på å tenke gjennom ting
- Problemløsing og selvstendig tenkning- stå til ansvar for egne handlinger
- Vise respekt og toleranse for hverandre
- Reflektere over hvem man er som person, og hvordan man vil være som person
- Få kjennskap til våre grunnverdier, ulike høytider og kulturelle tradisjoner
- Videreføre bruk av pedagogisk materiell som rettighetskort og lignende
- Bruke samtalegrupper
- Gi barna kunnskap om at vi alle er ulike, og at det er bra for felleskapet
- Voksne som er tilstede for blant barna, hjelpe til i konflikter.
- Oppfordre til dialog blant barna
- Gi barna sjansen til å ordne opp selv, ha tro på de
- Legge til rette for et godt foreldresamarbeid
|
- Videreføre bruk av pedagogisk materiell som blant annet rettighetskort
- Gi barna kunnskap om at vi alle er unike, og at forskjeller er bra for fellesskapet
- Voksne som er tilstede sammen med barna, og hjelper dem i samspillet dem i mellom. Den voksne hjelper til dersom det blir konflikter
- Oppfordre til dialog/samtaler blant barna
- Gi barna sjansen til å ordne opp selv, ha tro på de
- Legge til rette for et godt foreldresamarbeid
|
NÆRMILJØ OG SAMFUNN
Mål
|
- Barna skal bli kjent med samfunnet gjennom opplevelser og erfaringer i nærmiljøet
- Barna skal få innsyn i ulike tradisjoner og levesett
- Barna skal få en forståelse for av verden utenfor hjemmet og barnehagen
- Barna skal få medvirke til barnehagens innhold og få erfaringer når det gjelder demokratiske avgjørelser
- Barna skal oppleve at gutter og jenter er likestilt
|
Trinn 1
|
Hva
|
Hvordan
|
- Bli kjent på barnehagens inne og uteområde
- Oppleve tilhørighet til sin avdeling og sin barnehage
- Gi uttrykk for sine ønsker
- Oppleve samhold og felleskap
- Lære navn på barn og voksne
- Oppleve at vi uttrykker oss på ulike måter
- Nasjonaldagen, 17.mai
|
- Trygge og nære voksne som gir omsorg på barnas premisser
- Tilrettelegge for lek sammen, aktive voksne
- Sensitive og lydhøre voksne
- Vise det norske flagg, spille nasjonalsangen, gå i tog
- Legge til rette for rollelek
|
Trinn 2
|
Hva
|
Hvordan
|
- Bli kjent med nærmiljøet og miljøet utenfor porten
- Få erfare at de har medbestemmelse på sin hverdag i barnehagen
- Lære å ta hensyn til hverandre
- Øve på å sette grenser for seg selv
- Selvstendighetstrening
- Få kjennskap til trafikkregler
- Oppleve like muligheter for begge kjønn
- Utvidet forståelse for like tradisjoner og skikker
|
- På tur i egen barnehage- besøke andre avdelinger
- Tilrettelegge for turer utenfor barnehagens område
- Vise frem fargene i flagget, samlinger der vi snakker om tradisjoner
- Snakke med barna om dåp, bryllup, begravelse, karneval m.m.
|
Trinn 3
|
Hva
|
Hvordan
|
- Få kjennskap til ulike yrker og arbeidsplasser
- Erfaring med ulike familiesammensetninger og boformer
- Erfaring med lokal historie
- Skolebesøk
- Erfaring med hva demokrati er
- Kjennskap til at samene er Norges urbefolkning
- Få kjennskap til FNs’ barnekonvensjon
|
- Samtale med barna om konsekvenser av handlinger og valg
- Markere samefolkets dag den 6.februar
- Stimulere til undrende samtaler om universet, kloden, land og kontinenter
- Samtaler med barna om deres rettigheter
|
ANTALL, ROM OG FORM
Mål
|
- Barna skal få utvikle sin matematiske kompetanse gjennom lek,
- Barna skal få muligheter til å utforske, leke med tall, former og mønstre
|
Trinn 1
|
Hva
|
Hvordan
|
- Kunne gjenkjenne ulike former
- Begreper: Stor-liten
- Begrepstrening i hverdagen
- Få erfaringer med ulike størrelser og mengder
- Få erfaring med telling og sortering,
- Erfaring med rom og plassering
- Lære seg tallrekka 1-3
- Orientere seg i barnehagen, hvor alle rommene er
|
- Bruke enkle puslespill
- Sortere leker i ryddesituasjoner
- Bruke sang, rim, regler og ellinger som inneholder tall
- Konstruksjonslek
- Putteboks
- Bevisst bruk av preposisjoner (først, mellom, sist osv.) i rutinesituasjoner
- Telle antall fingre og tær, antall barn i gruppa
- Fordele- en til meg, en til deg
|
Trinn 2
|
Hva
|
Hvordan
|
- Få kjennskap til enkle former og mønstre
- Kjenne tallene opp til 10
- Kjenne igjen de vanligste fargene
- Kjennskap til noen geometrisk figurer
- Kjennskap til ukedager, måneder og årstider
|
- Enkle spill med terning
- Konstruksjonslek (Lego, Briomek, snekring, naturmateriale osv.)
- Kims lek
- Eventyr som inneholder tall
- Skattejakt
- Jakte på former
- Plassering
|
Trinn 3
|
Hva
|
Hvordan
|
- Kjenne igjen tallene 1-20
- Kunne bruke ulike måleredskap
- Oppdage ulike former i naturen og nærmiljøet
- Få kjennskap til det å legge til og å ta bort
- Spille kort og ulike terningsspill
- Konstruksjonlek- kaplaklosser, lafteklosser
- Måling, veiing og eksperimentering
- Legge til rette for aktiviteter som styrker barnas forståelse av sammenhengen mellom tall og mengde
|
- Spille kort og ulike terningspill.
- Konstruksjonslek (kaplaklosser, briomek, lego, snekring, naturmaterialer osv)
- Kims lek.
- Eventyr som inneholder tall.
- Skattejakt.
- Formjakt - jakte på former.
- Plassering.
|