/>
www.mobarn.noVåre barnehager

Progresjonsplan Bolsøya barnehage

I følge Rammeplan for barnehagen skal progresjon tydeliggjøres og dokumenteres i barnehagen. Denne progresjonsplanen omfatter alle rammeplanens 7 fagområder.

Planen tar ikke utgangspunkt i alder, men i tre «trappetrinn» som bygger naturlig på hverandre. Innenfor hvert av trinnene kan det befinne seg barn i ulik alder avhengig av den enkeltes utvikling. Personalet i barnehagen skal finne barnets ståsted, for så å bygge videre på dette. Vi skal gi de gode og varierte opplevelser som skal bidra til å skape glede, nysgjerrighet og utvikling.

 

 

KOMMUNIKASJON, SPRÅK OG TEKST

Mål

  • Barna skal sikres god språklig utvikling, uansett morsmål
  • Barna skal oppleve glede og nysgjerrighet ved å utvikle og mestre ulike kommunikasjonsformer
  • Barna skal få varierte og positive erfaringer ved å bruke språket som kommunikasjonsmiddel, og som et redskap for tanker og følelser
  • Barna skal erfare å lytte og oppleve å bli lyttet til

 

Trinn 1 

Hva

Hvordan

  • Bli kjent med billedbøker, pekebøker og bøker med enkel tekst
  • Få kjennskap til rim og regler
  • Lære seg enkle sanger, sanger med bevegelse, sangleker
  • Utvikle evnen til å kommunisere i lek og samspill med andre barn
  • Øve på å se sammenheng mellom ord og bilde
  • Ha tilgang til ulike bøker, plassert i barnehøyde
  • Bruke sanger, rim og regler i samlinger og aktiviteter
  • Bruke konkreter som støtte til enkle sanger og fortellinger
  • Gi barna god responstid- tid og rom til å uttrykke seg
  • Bruke bilder med navn i garderoben
  • Ha tilgang til ulike bøker, plassert i barnehøyde. 
  • Bruke sanger, rim og regler i samlinger og aktiviteter. 
  • Bruke konkreter som større til enkle sanger og fortellinger. 
  • Gi barna god responstid: tid og rom til å uttrykke seg. 
  • Bruke bilder med navn i garderoben 

 

 

 Trinn 2 

Hva

Hvordan

  • Sette ord på ønsker og følelser
  • Lyttetrening
  • Få kjennskap til bokstaver, bli kjent med sin egen bokstav
  • Få erfaring med å lytte til enkle historier
  • Dramatisere eventyr og fortellinger
  • Øve på å bruke språket i konfliktsituasjoner
  • Øke kjennskapen til ulike media
  • Fortelle eventyr både med og uten konkreter
  • Tilby billedbøker med enkel tekst
  • Bruke spill som stimulerer til lek med bokstaver
  • Oppfordre til tegning og lekeskriving
  • Gjenkjennelsesleker (Kims lek)
  • Høytlesning
  • Klappe stavelser

 

Trinn 3 

Hva

Hvordan

  • Kunne ta imot og følge beskjeder
  • Delta i samtaler om ulike temaer
  • Lære seg å ta ordet og gi uttrykk for sin mening
  • Forstå humor og kunne leke med språket
  • Kunne bruke språket til å forklare eller gjenfortelle noe som har skjedd/en historie
  • Kjenne igjen navnet sitt skriftlig
  • Øve på å skrive navnet sitt
  • Øve på å rekke opp hånda når man vil si noe

 

  • Leke og tøyse med ord
  • Lekelesing/ medlesing
  • Lekeskriving/ medskriving
  • Høytlesning og lydbøker
  • Skoleforberedende oppgaver
  • Voksne som snakker, reflekterer og undrer seg sammen med barna
  • Tilrettelegge for et skjermet område hvor man få tid og ro til å bla i bøker og lese
  • Vitser, gåter og riming
  • Gi rom for rolleleken

 

 

KROPP, BEVEGELSE, MAT OG HELSE

 

Mål

  • Barna skal ha muligheter for utvikling ut fra behov, interesse og mestringsnivå
  • Vi skal ha et sunt og variert kosthold
  • Vi skal ha et inne- og utemiljø som inspirerer til fysisk aktivitet
  • Barna skal bli trygge på egen kropp og få en positiv oppfatning av seg selv
  • Barna skal kunne sette grenser for seg selv og egen kropp, og respektere andres grenser

 

 Trinn 1

Hva

Hvordan

  • Tumlelek
  • Begynnende læring av navn på kroppsdeler
  • Få utforske barnehagens fysiske miljø, både inne og ute
  • Få smake på forskjellig mat- bruke sansene, lukte, kjenne
  • Introduseres for gode vaner for hygiene
  • Være ute i allslags vær
  • Øve på å spise og drikke selv

 

  • Tilrettelegge det fysiske miljøet slik at det blir god plass til utfoldelse
  • God veksling mellom aktivitet og ro
  • Sanger og regler om kroppsdeler
  • Bevegelsessanger
  • Puslespill
  • Smake på forskjellig mat
  • Hjelpe til med håndvask
  • Benevning av kroppsdeler i hverdagssituasjoner
  • Enkel hinderløype

 

Trinn 2 

Hva

Hvordan

  • Trene på å sette personlige grenser- både fysisk og psykisk
  • Få kjennskap til hvor maten vår kommer ifra
  • Få en begynnende forståelse for indre organer, og hvilken funksjon de har
  • Øve på å sitte i ro
  • Øve på å smøre sin egen mat
  • Øve på å kle av og på seg selv
  • Gå på tur utenfor barnehagens område
  • Dyrke egne grønnsaker
  • Tegne, klippe, perle
  • Ha god nok tid i garderoben til å kunne klare selv
  • Gå på tur utenfor barnehagens område
  • Dyrke egne grønnsaker
  • Tegne, klippe, perle
  • Ha god nok tid i garderoben til å kunne klare seg selv. Få mulighet til å prøve

 

Trinn 3

Hva

Hvordan

  • Lengre turer utenfor barnehagens område
  • Kunne å klippe, blyantgrepet er mer innarbeidet
  • Kjennskap til å bruke ulike verktøy
  • Oppleve glede med å være ute i variert vær og terreng
  • Mer selvstendig med toalettbesøk
  • Vite hvilke klær man skal bruke i ulikt vær
  • Kjennskap til kosthold og matens betydning for hvordan kroppen fungerer
  • Forvente at barna kler av og på selv, tilrettelegge for dette i garderobe
  • Ulike former for ballspill- kaste og ta imot
  • Regelleker
  • Fokus på hygiene og renslighet
  • Introdusere barna for ulik mat
  • Tiulrettelegge for at barna kler av og på seg selv
  • Ulike former for ballspill (kaste og ta i mot) 
  • Regelleker (for eksempel: rødt lys, haien kommer)
  • Forkus på hygiene
  • Introdusere barna for ulik mat

 

 

KUNST, KULTUR OG KREATIVITET

 

Mål

  • Barna skal introduseres for et variert utvalg av formingsmaterialer, og få erfaring med ulike teknikker og uttrykk
  • Barna skal få erfaring og opplevelser med musikk, dans, drama og teater, litteratur, film og billedkunst
  • Personalet skal ivareta barns skaperglede og kreativitet, og styrke deres kulturelle identitet og personlige uttrykk

 

 Trinn 1

Hva

Hvordan

  • Få kjennskap til ulike formingsteknikker, med fokus på den taktile sansen
  • Bli kjent med forskjellig barnelitteratur
  • Få oppleve ulike instrumenter- undre seg over ulike lyder
  • Få varierte musikkopplevelser
  • Voksne og barn opplever gleden ved sang, og gleder seg sammen
  • Få bevege seg til musikk
  • Tilby et variert utvalg av materialer og aktiviteter
  • Synge sanger for barna, høre på musikk, gi rom for bevegelse
  • Gjenta aktiviteter
  • Dramatisere eventyr for barna
  • Gi tilgang til utkledningstøy
  • Innrede rom slik at det stimulerer til kreativ lek
  • Spontansang
  • Tilby et variert utvalg av materialer og aktiviteter
  • Synge sanger for barna, høre på musikk, gi rom for bevegelse
  • Gjenta aktiviteter
  • Dramatisere eventyr for barna
  • Gi tilgang til utkledninstøy
  • Innrede som slik at det stimulerer til lek
  • Spontansang

 

Trinn 2

Hva

Hvordan

  • Dramatisering av eventyr
  • Oppleve musikk fra andre kulturer
  • Få prøve ut ulike formingsteknikker og ulike materialer
  • Utforske rytme, klang og tekst
  • Bli introdusert for ulike kulturelle uttrykk
  • Få erfaring med grunnleggende fargelære

 

  • Ha fokus på prosess, ikke resultat
  • Tilrettelegge for kunstnerisk utfoldelse og mangfold
  • Utvide repertoar innenfor musikk, kunst og kultur
  • Musikkstund på Øytun
  • La barna klippe, lime, male, tegne med tusj
  • Bruke naturmaterialer
  • Voksne med gode holdninger, med respekt for andre kulturer
  • Voksne som deltar i sangleke

 

 Trinn 3

Hva

Hvordan

  • Skape egne uttrykk gjennom tilgang til variert formingsmateriell
  • Få mulighet til å skape egne musikalske og estetiske uttrykk
  • Ha opptreden/konsert/teaterforestilling
  • Få fortelle vitser og gåter

 

  • Tilby formingsmateriell som krever mer nøyaktighet, finmotorikk
  • Tilby ulike kunstopplevelser
  • Tilrettelegge for ulike musikkopplevelser
  • Bruke sanger med mer tekst
  • Spille teater for og/eller med barna
  • Voksne som gir barna trygge rammer til at de tør å utfolde seg
  • Voksne som gleder seg sammen med barn

 

 

NATUR, MILJØ OG TEKNIKK

 

Mål

  • Barna skal få grunnleggende innsikt i natur, miljøvern og samspillet i naturen
  • Barna skal få oppleve glede over naturens mangfold, og oppleve undring over naturens fenomener
  • Barna skal få erfare hvordan teknikk kan brukes i leken og i hverdagen
  • Barna skal få erfare endringer i årstider gjennom lek og aktiviteter

 

Trinn 1

Hva

Hvordan

 

  • Få mulighet til å bruke sansene sine og å undre seg
  • Få kjennskap til norske husdyr
  • Bli bevisstgjort årstidene, endringer i naturen

 

  • Være ute i allslags vær
  • Fokus på teknikk i hverdagen- lysbryter, vannkran mm.
  • Voksne opplever verden sammen med barna- undre seg i lag
  • Se på bilder i album og på iPad/pc sammen med barna

 

 

Trinn 2

Hva

Hvordan

  • Bli kjent i barnehagens nærmiljø
  • Fokus på miljø og miljøvern
  • Undre seg over naturens syklus
  • Få kjennskap til hvor maten vår kommer fra
  • Få kjennskap til dyrenes rolle i naturen
  • Øve seg på å smøre på, skjære opp maten sin selv. Få bruke kniv, gaffel og skje
  • Begynne å se sammenheng mellom klær og vær
  • Utedag, turdag
  • Kildesortering av søppel
  • Temaarbeid- kroppen vår, årstider, dyr
  • Planting/såing/høsting
  • Besøk i drivhuset vårt
  • Tilrettelegge for at barna kan få spise selv
  • Utedag, turdag
  • Kildesortering av søppel
  • Temaarbeid (for eksempel: kroppen vår, dyr, årstider)
  • Planting/såing/høsting
  • Tilrettelegge for at barna kan få spise selv. 

 

  Trinn 3

Hva

Hvordan

  • Få erfaringer med matlaging
  • Erfaringer med informasjonsinnhenting- bøker, Ipad, data
  • Få undre seg over naturfenomen
  • Erfaringer med enkle kjemi og fysikkforsøk
  • Få studere med ulike redskap
  • Oppleve ulikt terreng og miljø
  • Erfare å finne frem riktige klær i forhold til vær
  • Klatre i trær
  • Erfare å gå på ski
  • Lage filmprosjekt, bokprosjekt
  • Tilrettelegge for barns medvirkning i matlagingen, matgruppe
  • Turer til forskjellig områder- fjell, strand, skog
  • Bruk av ulike redskaper som sag, kniv, øks, hammer
  • Arrangere skidag
  • Voksne som utøver digital dømmekraft
  • Lage filmprosjekt, bokprosjekt
  • Tilrettelegge for barn medvirkning i matlaging 
  • Turer til forskjellige områder
  • Bruk av ulike redskaper som sag, kniv, øks og hammer
  • Arrangere aktivitetsdag
  • Voksne som uttøver digital dømmekraft. 

 

ETIKK, RELIGION OG FILOSOFI

 

Mål

  • Barna skal føle seg anerkjent og respektert for den de er, sin kultur og religion
  • Barna skal oppleve vennskap og trygghet
  • Barna skal få oppleve voksne som inspirerer og inviterer til undring over grunnleggende spørsmål
  • Barna skal få oppleve mangfold og inkludering

 

 Trinn 1 

Hva

Hvordan

  • Oppleve anerkjennelse fra voksne
  • Gi omsorg
  • Bli kjent med begrepene sint, lei seg, glad
  • Dele med andre
  • Turtaking
  • Markene høytider på enkelt nivå

 

  • Være observant på kroppsspråk og mimikk
  • Voksne som handler ut fra barnets signaler
  • Vise glede og humor i hverdagen
  • Veilede barna til å vise godhet for hverandre
  • Være gode rollemodeller
  • Hjelpe barna til å identifisere egne og andres følelser
  • Vise barna alternative handlingsmønstre
  • Markere høytider ved bruk av konkreter

 

Trinn 2

Hva

Hvordan

  • Vise hensyn til andre
  • Kjennskap til andre kulturer og levemåter
  • Kjennskap til ulike tradisjoner knyttet til religion
  • Oppleve seg som den del av fellesskapet, gruppetilhørighet
  • Erfare at egne valg og handlinger kan påvirke situasjoner
  • Øve seg på å sette grenser for seg selv
  • Bruke UNICEFS rettighetskort
  • Undre seg sammen med barna- ha fokus på barnesamtalen, undre seg over livet-fødsel, liv, død, normer og verdier
  • Tydelige voksne i forhold til samfunnets normer og regler, hva er rett og galt
  • Vise nulltoleranse mot mobbing
  • Legge til rett for lek og samspill
  • Bruke UNICEFS rettighetskort
  • Undre seg sammen med barna - ha fokus på barnesamtalen, undre seg sammen
  • Tydlige voksne i forhold til samfunnets normer og regler. Hva er rett og hva er galt
  • Vise nulltoleranse mot mobbing
  • Legge til rette for lek og samspill 

 

Trinn 3

Hva

Hvordan

  • Trene på å tenke gjennom ting
  • Problemløsing og selvstendig tenkning- stå til ansvar for egne handlinger
  • Vise respekt og toleranse for hverandre
  • Reflektere over hvem man er som person, og hvordan man vil være som person
  • Få kjennskap til våre grunnverdier, ulike høytider og kulturelle tradisjoner
  • Videreføre bruk av pedagogisk materiell som rettighetskort og lignende
  • Bruke samtalegrupper
  • Gi barna kunnskap om at vi alle er ulike, og at det er bra for felleskapet
  • Voksne som er tilstede for blant barna, hjelpe til i konflikter.
  • Oppfordre til dialog blant barna
  • Gi barna sjansen til å ordne opp selv, ha tro på de
  • Legge til rette for et godt foreldresamarbeid
  • Videreføre bruk av pedagogisk materiell som blant annet rettighetskort
  • Bruke samtalegrupper
  • Gi barna kunnskap om at vi alle er unike, og at forskjeller er bra for fellesskapet
  • Voksne som er tilstede sammen med barna, og hjelper dem i samspillet dem i mellom. Den voksne hjelper til dersom det blir konflikter
  • Oppfordre til dialog/samtaler blant barna
  • Gi barna sjansen til å ordne opp selv, ha tro på de 
  • Legge til rette for et godt foreldresamarbeid

 

 

NÆRMILJØ OG SAMFUNN

Mål

  • Barna skal bli kjent med samfunnet gjennom opplevelser og erfaringer i nærmiljøet
  • Barna skal få innsyn i ulike tradisjoner og levesett
  • Barna skal få en forståelse for av verden utenfor hjemmet og barnehagen
  • Barna skal få medvirke til barnehagens innhold og få erfaringer når det gjelder demokratiske avgjørelser
  • Barna skal oppleve at gutter og jenter er likestilt

 

Trinn 1

Hva

Hvordan

  • Bli kjent på barnehagens inne og uteområde
  • Oppleve tilhørighet til sin avdeling og sin barnehage
  • Gi uttrykk for sine ønsker
  • Oppleve samhold og felleskap
  • Lære navn på barn og voksne
  • Oppleve at vi uttrykker oss på ulike måter
  • Nasjonaldagen, 17.mai

 

  • Trygge og nære voksne som gir omsorg på barnas premisser
  • Tilrettelegge for lek sammen, aktive voksne
  • Sensitive og lydhøre voksne
  • Vise det norske flagg, spille nasjonalsangen, gå i tog
  • Legge til rette for rollelek

 

Trinn 2

Hva

Hvordan

  • Bli kjent med nærmiljøet og miljøet utenfor porten
  • Få erfare at de har medbestemmelse på sin hverdag i barnehagen
  • Lære å ta hensyn til hverandre
  • Øve på å sette grenser for seg selv
  • Selvstendighetstrening
  • Få kjennskap til trafikkregler
  • Oppleve like muligheter for begge kjønn
  • Utvidet forståelse for like tradisjoner og skikker
  • På tur i egen barnehage- besøke andre avdelinger
  • Tilrettelegge for turer utenfor barnehagens område
  • Vise frem fargene i flagget, samlinger der vi snakker om tradisjoner
  • Snakke med barna om dåp, bryllup, begravelse, karneval m.m.

 

Trinn 3

Hva

Hvordan

  • Få kjennskap til ulike yrker og arbeidsplasser
  • Erfaring med ulike familiesammensetninger og boformer
  • Erfaring med lokal historie
  • Skolebesøk
  • Erfaring med hva demokrati er
  • Kjennskap til at samene er Norges urbefolkning
  • Få kjennskap til FNs’ barnekonvensjon

 

  • Samtale med barna om konsekvenser av handlinger og valg
  • Markere samefolkets dag den 6.februar
  • Stimulere til undrende samtaler om universet, kloden, land og kontinenter
  • Samtaler med barna om deres rettigheter

 

 

ANTALL, ROM OG FORM

Mål

  • Barna skal få utvikle sin matematiske kompetanse gjennom lek,
  • Barna skal få muligheter til å utforske, leke med tall, former og mønstre

 

 Trinn 1

Hva

Hvordan

  • Kunne gjenkjenne ulike former
  • Begreper: Stor-liten
  • Begrepstrening i hverdagen
  • Få erfaringer med ulike størrelser og mengder
  • Få erfaring med telling og sortering,
  • Erfaring med rom og plassering
  • Lære seg tallrekka 1-3
  • Orientere seg i barnehagen, hvor alle rommene er
  • Bruke enkle puslespill
  • Sortere leker i ryddesituasjoner
  • Bruke sang, rim, regler og ellinger som inneholder tall
  • Konstruksjonslek
  • Putteboks
  • Bevisst bruk av preposisjoner (først, mellom, sist osv.) i rutinesituasjoner
  • Telle antall fingre og tær, antall barn i gruppa
  • Fordele- en til meg, en til deg

 

Trinn 2

Hva

Hvordan

  • Få kjennskap til enkle former og mønstre
  • Kjenne tallene opp til 10
  • Kjenne igjen de vanligste fargene
  • Kjennskap til noen geometrisk figurer
  • Kjennskap til ukedager, måneder og årstider

 

  • Enkle spill med terning
  • Konstruksjonslek (Lego, Briomek, snekring, naturmateriale osv.)
  • Kims lek
  • Eventyr som inneholder tall
  • Skattejakt
  • Jakte på former
  • Plassering

 

  Trinn 3

Hva

Hvordan

  • Kjenne igjen tallene 1-20
  • Kunne bruke ulike måleredskap
  • Oppdage ulike former i naturen og nærmiljøet
  • Få kjennskap til det å legge til og å ta bort
  • Spille kort og ulike terningsspill
  • Konstruksjonlek- kaplaklosser, lafteklosser
  • Måling, veiing og eksperimentering
  • Legge til rette for aktiviteter som styrker barnas forståelse av sammenhengen mellom tall og mengde
  • Spille kort og ulike terningspill. 
  • Konstruksjonslek (kaplaklosser, briomek, lego, snekring, naturmaterialer osv) 
  • Kims lek. 
  • Eventyr som inneholder tall. 
  • Skattejakt. 
  • Formjakt - jakte på former. 
  • Plassering.